miercuri, 27 iulie 2016

Cheile Varghisului,21 iulie 2016

Cheile Varghisului,un loc mirific ,o vale splendida ,plina de grote sapate in calcarele Muntilor Persani,la distanta de cca.12 km de localitatea Varghis din Jud.Covasna ,pe un drum secundar care de curand s-a asfaltat pana aproape de intrare in chei.Le-am parcurs in intregime ,cca.4 km pana in amonte intr-o poienita de unde am continuat intoarcerea pe deasupra pe un drum forestier si pe marcaj BG pana deasupra cheilor pe o stanca ,un loc splendid de belvedere .Apoi am coborat prin padure in vale,in chei.

Din Varghis intram pe drumul forestier lung de cca.10 km ,acum asfaltat aproape in intregime.Doar un km a ramas neasfaltat chiar la intrare in chei.
Spre chei pe un drum forestier mai rar intalnit in Romania,adica asfaltat !

Lasam masina in poiana si plecam spre chei.Vom plati taxa de vizitare unui renger discret asezat la primul podet,5 lei.Chiar merita platita taxa,cheile sunt foarte bine intretinute si curate.

Primul podet unde platim taxa de vizitare.

O trecere pe stanci alunecoase asigurata cu un cablu.
A doua punte .Sunt circa 9 punti ce traverseaza raul din chei.

Ajungem la prima pestera din chei ,pestera Sura Cailor.In Cheile Varghisului exista 122 de pesteri.
Sura Cailor,vedere din interiorul pesterii.
Patrundem in imensitatea intunericului printr-o mica deschizatura alunecoasa.

La iesire din Sura Cailor.
Sura Cailor si al treilea podet.Noi insa urcam in dreapta pe langa Sura Cailor ,pieptis ,fara a traversa paraul si ajungem in cateva minute la Pestera Gaura Tatarilor.
Gaura Tatarilor.
Pestera Gaura Tatarilor.

Coboram de la Pestera Gaura Tatarilor ,trecem pe langa Pestera Sura Cailor si traversam raul pe un al treilea podet.
Urmam poteca inapoi pe celalalt mal si urcam pe o scara suspendata la Pestera Mare de la Meresti.
Vedere inapoi spre Sura Cailor.

Urcarea la Pestera de la Meresti (Orban Balazs).

Pestera Mare de la Meresti.Aici in sala mare a pesterii traieste o mare colonie de lilieci dar noi nu ajungem acolo.

Din gura pesterii vedem stanca cu cele doua pesteri amintite mai sus.
Coboram si revenim in traseul marcat CA inaintand prin chei si trecand peste parau pe multele podete suspendate pana la iesirea in amonte.

In total sunt 9 podete suspendate.

Trecem printr-o zona mai domoala si plina de vegetatie de unde iesim in poiana de sus din capatul cheilor.Cam asta a fost tot traseul prin chei,cam 3-4 km.
Aici facem un popas ,mancam si decidem sa ne intoarcem pe traseul BG pe deasupra cheilor,cu revenire in chei din locul de belvedere.Negasind aici marcajul ,intrebam un localnic,la o casa din imediata vecinatate care ne informeaza cu privire la traseu.
Gasim traseul dupa cateva peripetii.Eu cu Viorica plecam in fata sa cautam traseul,traversand o poiana cu vegetatie abundenta .Marius si Gica raman in urma ,noi gasim marcajul,Marius ne ajunge din urma insa l-am pierdut pe Gica.Il strigam,nu ne aude ,asa ca Viorica se intoarce inapoi si-l recupereaza pe Gica.Apoi ne asternem la drum urmarind marcajul pe drum forestier ce urca pe culme.

Gica si Viorica.Traversam o poiana ,tinem drumul inainte ...

Banuim ca mergem pe drumul bun.
Ajungem intr-o poiana mare unde gasim masina alba de teren care ne depasise pe drum.

Ajungem intr-o sea si aici urcam pe marcaj pe o potecuta pe varful din stanga pe niste stanci unde avem o priveliste spectaculoasa asupra cheilor.
Urcand la belvedere ,privind seaua din care am urcat si unde vom reveni pentru a cobori in chei.
Vedere de sus a cheilor.

Coboram si cautam marcajul de coborare in chei prin iarba inalta si multe potecute ! Aici ne-am cam incurcat ,negasind marcajul din prima.
Acolo jos gasim un marcaj aiurea pus pe o stanca apoi dispare ,de unde si multele poteci facute de cei ce cauta marcajul si poteca de coborare!

Marcajul e astfel pus ca ne intoarce de unde am venit.Apoi o luam pe o poteca la vale si mai jos gasim marcajul pe o piatra in poteca.

Pe asta il cautam ,dar cine sa-l vada prin iarba inalta de departe ?
Coboram intrand in padure si in scurt timp ajungem in chei.

Trecem iarasi prin fata Pesterii Sura Cailor.

Ajungem la masina ,plecam iar spre casa vom cauta Stejarul de la Merchasa pana la inserat.Asta intr-o alta postare.